바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

Effects of Acceptance and Commitment Therapy(ACT) on Anger, Problematic Behavior and Self-Esteem of Adolescents in School Maladjustment

Abstract

The purpose of this study is to explore the effects of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on anger, problematic behavior, and self-esteem of adolescents in school maladjustment. A total of 120 adolescent students in an alternative school who lived in Chonbuk province completed the State-Trait Anger Expression Inventory-Korean Version (STAXI-K), Self-Esteem Scale while The Korean-Child Behavior Checklist (K-CBCL) was completed by alternative school teachers. Twenty-two adolescents selected by those scales were randomly assigned to include 11 adolescents in the ACT group and 11 in the control group. The ACT program was administered for 10 sessions. All participants completed State-Trait Anger Expression Inventory-Korean Version (STAXI-K), Korean-Child Behavior Checklist (K-CBCL), and Self-Esteem Scale at pre-test, post-test, and at 10-week follow-up. The results of this study were as follows: anger, problematic behavior of the therapy group showed a greater decrease, compared with those of the control group; self-esteem showed an increase in the therapy group. Finally, the implications and limitations of this study, as well as suggestions for future study were also discussed.

keywords
학교부적응, 분노, 문제행동, 자아존중감, 수용 전념 치료(ACT), school maladjustment, anger, problematic behavior, self-esteem, Acceptance and Commitment Therapy(ACT)

Reference

1.

고미영 (1999). 정신건강센터에서 제공하는 청소년 분노조절 소집단에 관한 연구. 정신보건과 사회사업, 8, 5-22.

2.

김광수 (2003). 청소년의 분노 수준, 분노 대처 방식과 학교생활 적응. 교육심리학 연구, 17(3), 393-410.

3.

김수주 (2002). 중․고등학생의 학교스트레스가 문제행동에 미치는 영향에 관한 연구: 스트레스 대처방식의 완충효과를 중심으로. 연세대학교 대학원 석사 학위 청구논문.

4.

김신애 (2008). 남․녀 청소년의 가족체계유 형과 학교생활적응 및 행동문제의 관련 성. 한국가정과 교육학회지, 20 (4), 1-17.

5.

문현미 (2006). 심리적 수용 촉진 프로그램 의 개발과 효과: 수용-전념 치료 모델 을 중심으로. 가톨릭대학교 대학원 박사학위 청구논문.

6.

백혜정, 이순묵 (2003). 학교생활 부적응 청소년들의 실제 경험한 도덕적 딜레마에 대한 판단 및 행동에 관한 질적 연구, 한국심리학회지: 발달, 16(4), 135-153.

7.

변귀연 (2004). 학교부적응 학생의 학교적응 력향상을 위한 집단프로그램 개발연구. 호남대학교 대학원 논문집 제 4집, 14-41.

8.

송혜정 (2011). 수용-전념 집단 프로그램이 폭식장애 경향이 있는 대학생의 분노, 스트레스 및 폭식행동에 미치는 효과. 한국심리학회지: 건강, 16(1), 15-27.

9.

양민철 (1995) 자아개념 및 학교생활 적응과 학업성적 간의 관계 분석. 전북대학교 대학원 석사학위 청구논문.

10.

염승훈 (2008). 분노수용집단 개발 및 효과 검증: ACT모델을 중심으로. 아주대학교대학원 석사과정 청구논문.

11.

오경자, 이혜련, 홍강의, 하은혜 (1997). K-YSR 한국청소년자기행동 척도. 중앙적성연구소.

12.

이상은 (2010). 분노수용 프로그램 개발 및 초등학생의 분노표현과 심리적 경직성에 미치는 효과. 인천대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.

13.

이성녀 (2005). 가족의 구조적 특성이 청소년의 내재화 및 외현화 문제행동에 미치는 영향. 서울여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.

14.

이승신, 윤명숙, 조인경, 김혜경, 백영균, 최광헌, 송영갑, 민창기 (2001). (중학교) 기술.가정 교과서 1. 서울: 천재교육.

15.

이영순, 이현림, 천성문 (2000). 신경증적 비행 청소년의 분노조절을 위한 인지 행동적 집단치료 효과. 한국심리학회지, 12(1). 53- 82.

16.

이은순 (1998). 청년심리학. 서울: 학문사.

17.

이지희 (2010). 아동의 자존감 향상프로그램의 개발과 효과: 수용 전념 모형을 중심으로. 충남대학교 대학원 석사학위 청구논문.

18.

전겸구, 한덕웅, 이장호 (1997). 한국판 상태-특성 분노 표현 척도(STAXI-K): 대 학생 집단. 한국 심리학회지: 건강, 2, 60-78.

19.

전병제 (1974). 자아개념 측정 가능성에 관련한 연구. 연세논총, 11.

20.

정유진 (2007). 비행청소년 예방과 방지 대책에 관한 연구: 소년경찰의 역할을 중심으로. 영남대학교 대학원 석사학위 청구논문.

21.

조학래 (2000). 청소년가출의 예방 및 개입에 대한 연구, 복음과 실천, 26.

22.

조현아 (2011). 수용전념 집단상담이 저소득층 아동의 대인관계 스트레스 및 심리적 안녕감에 미치는 영향. 경북대학교 대학원석사학위 청구논문.

23.

최지원 (2010). 학술학교부적응청소년의 MMPI- A 특성과 학교생활적응 수준과의 관계. 이화여자대학교 대학원석사학위 청구논문.

24.

최치정 (2006). 명상프로그램이 학교부적 학생의 분노와 생활적응에 미치는 영향. 중앙대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.

25.

한국화 (2009). 집단미술치료가 학교부적응 여중생의 학교적응과 우울 및 자아존중감에 미치는 영향. 서울여대 특수치료대학원 석사학위 청구논문.

26.

황성옥 (2010). 수용․전념치료(ACT) 프로그램이 중학생의 시험불안에 미치는 효과. 서울불교대학원 대학교 석사학위 청구논문.

27.

Achenbach, T. M. & Edelbrock, C. (1983). Manual for child behavior checklist and revised child behavior profiles. Burlington, University of Vermont.

28.

Beck, R. & Fermamdez, E. (1998). Cognitive- Behavioral therapy in the treatment of anger: a meta-analysis. Cognitive Therapy and Research, 22, 63-74.

29.

Block, J. (2002). Acceptance or Change of private experiment: A comparative analysis in college students with public speaking anxiety. Doctoral dissertation of philosophy, University at Albany, State University of New York.

30.

Caspi, A., Lynan, D., Moffitt, T. E., & Silva, P. A. (1993). Unraveling girls elinquency: Biological, dispositional and contextual contributions to adolescent misbehavior. Dvelopmental Psychology, 29, 19-30.

31.

Coopersmith, S. A. (1967). The antecedents of self- esteem. San Francisco: Freeman.

32.

Dodge, A. (1985). Attributional bias in aggressive children, In P. C. Kendall (Ed.). Advances in cognitive behavioral research and therapy. New York: Academic Press.

33.

Dubois D. L., Eitel, S. K., & Felner, R. D. (1994). Effect of Family Environment and Parent-Child Relations on School Adjustment During the Transition to Early Adolescence. Journal of Marriage and the Family, 56(2). 405- 414.

34.

Eric, E. M. & Russell, A. B. (1996). Child psychopathology(Eds). NY: Guilford Press.

35.

Erickson, E (1961). Identity and Life code. Boston, MA: Houghton Mifflin.

36.

Feindler, E. L. (1989). Adolescent anger Control. New York: Plenum Press.

37.

Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (1999). Acceptance and commitment therapy: An experiential approach to behavior change. New York: Guilford Press.

38.

Hayes, S. C., Wilson, K. G., Gifford, E. V., Follette, V. M., & Strosahl, K. D. (1996). Experiential avoidance and behavioral disorders: A functional dimensiona approach to diagnosis and treatment. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64, 1152-1168.

39.

Murrell, A. R. & Scherbarth, A. J. (2006). State of the research and literature address: ACT with children, adolescents, and parents. International Journal of Behavioral Consultation and Therapy, 2, 531-543.

40.

Myers, W. C. & Burket, R. C. (1992). Current perspectives of adolescent conduct disorder. Adolescent Medicines Medicines, 3, 61-70.

41.

Rosenberg, M. (1965). Souery and theadolescent self- image new jersey: princeton university press.

42.

Savin-Williams. R. C. & Berndt, T. J. (1990). Friendship and peer relations. In S. Feldman and G. Elliott (Eds.), At the threshold; The developing adolescent. Cambridge, Mass: Harvard University Press.

43.

Singh, N. N, Lancioni, G. E., Winton, A. S., & Singh, A. D. (2011). Peer with intellectual disabilities as a mindfulness-based anger and aggression management therapist. Research in Developmental Disabilities, 32, 2690-2696.

44.

Spielberger, C, D. (1988). Manual for the state-trait anger expression inventory. Psychological Assessment Resources.

45.

Spielberger, C. D., Johnson, E. H., Russell, S. F., Crane, R. J., Jacobs, G. A., & Worden, T. J. (1985). The experience and expression of anger: Construction and validation of an anger expression scale. In M. A. Chesney & R. H. Rosenman (Eds.), Anger and hositility in cardiovascular and behavioral disorder. Washington, D. C.: Hemisphere Publishing, 5-30.

46.

Strosahl, K. D., Hayes, S. C., Bergan, J., & Romano, P. (1998). Assessing the field effectiveness of acceptance and commitment therapy: An example of he manipulated training research method. Behavior Therapy, 29, 35-64.

47.

Wilburn, V. R. & Smith, D. E. (2005). Stress, self-esteem, and suicidal ideation in late adolescents. Adolescence, 40, 33-45.

48.

Wright, S., Day, A. & Howells, K. (2009). Mindfulness and the treatment of anger problems. Aggression and Violent Behavior, 14, 396-401.

49.

Zettle, R. D. & Hayes, S. C. (2003). Brief ACT treatment of depression. In F. W. Bond & W. Dryden (Eds.), Handbook of brief cognitive behaviour therapy, 35-53. John Wiely & Sons, Ltd.

50.

Zettle, R. D. (2003). Acceptance and commitment therapy (ACT) vs. systematic desensitization in treatment of mathematics anxiety. The Psychological Record. 53(2). 197-205.

logo