바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

The Mediating of Post-Event Rumination in the Relationship between Unconditional Self-Acceptance and Adolescent's Social Anxiety

Abstract

he purpose of this study was to examine post-event rumination, unconditional self-acceptance and social anxiety and to determine the role of post-event rumination in the relationship between social anxiety and unconditional self-acceptance. The subjects were 510 boys and girls studying in a middle school in Seoul, and surveys were implemented using the Korean version of the Social Anxiety Scale for Adolescents (K-SAS-A), the Social Phobia and Anxiety Inventory for Children (SPAI-C), the Post-Event Rumination Questionnaire (PRQ), and the Unconditional Self-Acceptance Questionnaire. Examination of the research results shows a positive correlation between post-event rumination and social anxiety and a negative correlation between post-event rumination and unconditional self-acceptance as well as social anxiety and unconditional self-acceptance. In addition, multiple regression analysis was performed to verify the mediating effect of post-event rumination in the relationship between unconditional self-acceptance and social anxiety. Results showed that post-event rumination does have a partial mediating effect on the relationship between unconditional self-acceptance and social anxiety. Examination of the influence of unconditional self-acceptance and post-event rumination on social anxiety in a little more detail verified that interpersonal anxiety and performance anxiety, both sub-factors of social anxiety, each had a mediating effect. Results showed that post-event rumination had a partial mediating effect on the relationship between unconditional self-acceptance and interpersonal anxiety, and suggested that people more prone to post-event rumination had lower unconditional self-acceptance and higher interpersonal anxiety. It was also demonstrated that post-event rumination had a complete mediating effect on the relationship between unconditional self-acceptance and performance anxiety. Examination of these results suggests that a treatment and counseling strategy to increase unconditional self-acceptance should help decrease interpersonal anxiety and that a traditional cognitive-behavioral therapy reducing post-event rumination should be more effective for performance anxiety than a method treating unconditional self-acceptance.

keywords
post-event rumination, unconditional self-acceptance, society anxiety, 무조건적 자기수용, 사후반추사고, 사회불안

Reference

1.

강예모 (2010). 청소년의 내현적 자기애가 사회불 안에 미치는 영향: 자의식의 매개효과. 성신여자 대학교 석사학위청구논문.

2.

권석만 (2011). 현대 이상 심리학. 학지사

3.

김광웅 (2007). 자아존중감 및 자기수용과 스트레스 대처행동과의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 19(4), 983-999.

4.

김나영 (2009). 대학생의 거부민감성이 대인불안에 미치는 영향에 대한 스트레스 대처방식이 중재효과. 숙명여자대학교 대학원 석사학위청구논문

5.

김남재 (1999). 대인불안에 대한 자기제시 동기와 자기제시 기대의 관계. 서울대학교 대학원 박사학위청구논문.

6.

김남재 (2000). 대인불안과 사회적 자기 불일치. 한국심리학회지: 임상, 19(3), 473-483.

7.

김민선, 서영석 (2009). 평가염려 완벽주의와 사회불안의 관계: 부정적 평가에 대한 두려움과 자기제시동기의 매개효과 검증. 한국심리학회지: 일반, 28(3), 525-545.

8.

김병직, 오경자 (2013). 성인 애착 불안/회피 차원과 우울 사이를 매개하는 변인의 탐색: 사회적 상호작용 불안에 대한 정서 조절의 차별적 경로. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 25(3), 519-548.

9.

김사라형선 (2005). 어머니의 완벽주의와 아동의 정서 관계에서 아동의 무조건적 자기수용의 중재효과. 한양대학교 대학원 박사학위청구논문.

10.

김사라형선 (2005). 어머니의 완벽주의와 아동의 우울관계에서 아동의 무조건적 자기수용의 매개효과. 한국심리학회지: 여성, 10(4), 461-481.

11.

김사라형선, 조한익 (2005). 어머니의 완벽주의와 아동의 무조건적 자기수용 및 우울, 불안 간의 관계. 한국아동학회지 26(5), 151-163.

12.

김영주 (2009). 사회불안의 사후반추 질문지 개발 및 타당화 연구. 가톨릭대학교 석사학위 청구논문.

13.

김은정 (1999). 사회공포증 집단의 사회적 자기처리 및 안전행동. 서울대학교 대학원 박사학위청구논문.

14.

김은정 (2000). 사회공포증. 학지사

15.

김은정, 원호택 (1997). 안전행동의 감소가 사회공 포증 집단의 불안과 부정적 사고에 미치는 영향. 한국심리학회지: 임상, 19(3), 409-425.

16.

김윤전 (2011). 초등학생의 자기수용, 사회적 지 지, 내적통제성이 발표불안에 미치는 영향. 명지대학교 석사학위청구논문.

17.

김윤희 (2008). 청소년이 지각한 부모의 양육태도가 스트레스와 정서경험, 삶의 만족에 미치는 영향: 무조건적 자기수용과 자기위로능력을 매개로. 한양대학교 대학원 석사학위청구논문.

18.

김정호, 조용래, 이민규 (2000). 사회불안과 우울의 자기개념에 대한 비교. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 1-15

19.

문혜신 (2001). 또래의 괴롭힘이 청소년기 사회불안에 영향을 미치는 기제. 연세대학교 박사학위청구논문.

20.

문혜신, 오경자 (2002). 한국판 아동․청소년용 사회불안 척도의 타당화 연구. 한국심리학회, 임상, 21, 429-443.

21.

송은영 (2005). 청소년의 외상경험, 완벽주의 성 향 및 부정적 사고가 사회불안에 미치는 영향. 숙명여자대학교 석사학위청구논문.

22.

양주경 (2007). 청소년기 사회불안의 발생기제: 행동억제기질, 가족 환경, 역기능적 신념, 불안 통 제감의 영향을 중심으로. 아주대학교 석사학위청구 논문.

23.

엄미경 (2003). 중학생의 자기개념, 자의식, 자기 효능감과 대인불안과의 관계. 서강대학교 교육대학 원 석사학위청구논문.

24.

오경자, 양윤란 (2003). 청소년기 사회불안의 발생 과 유지의 심리적 기제 Ⅰ: 행동억제기질, 부모양육 태도 및 외상 경험이 영향. 한국심리학회지, 임상, 22, 557-576

25.

오수연 (2011). 사후반추사고와 사회불안의 관계 에서 사고통제방략의 조절효과. 가톨릭대학교 석사 학위청구논문.

26.

이기은 (2008). 대학생의 성인애착, 무조건적 자기수용과 사회불안의 관계. 숙명여자대학교 석사학위청구 논문.

27.

이기은, 조유진 (2009). 성인애착과 무조건적 자기 수용이 대학생의 사회불안에 미치는 영향: 사회불안 중 부정적 평가에 대한 두려움을 중심으로. 인간발달연구, 16(2), 191-204.

28.

이시형, 신영철, 오강섭 (1994). 사회공포증에 관한 10년간의 임상연구. 신경정신의학, 33(2), 305-312.

29.

이인희 (2010). 여대생의 신체의식이 우울에 미치는 영향: 무조건적 자기수용을 매개로. 서강대학교 교육대학원 석사학위청구논문.

30.

임선영 (2005). 사회적 상황에 대한 사후반추사고가 사회불안에 미치는 영향. 서울대학교 석사 학위 청구논문.

31.

임선영, 최혜라, 권석만 (2007). 사후반추사고가 사 회적 자기효능감 및 예기불안에 미치는 영향. 한국 심리학회지: 임상, 26(1), 39-56.

32.

임전옥, 장정숙 (2012). 자기수용 연구의 동향과 제언. 서강대학교 학생생활상담연구소 인간이해 33(1), 159-184.

33.

조용래 (1999). 사회공포증에 대한 인지적 평가: 역 기능적 신념 검사의 개발 및 타당화. 한국심리학회지: 임상, 18(1), 73-81.

34.

조용래 (2004). 한국판 불안민감성 지표의 요인구조: 위계적 모형에 대한 확인적 요인분석. 한국심리학회지: 임상, 23(1), 207- 220.

35.

American Psychiatric Association. (1994). Diagnostic and Statistical manual of mental disorders(4th ed.). Washington, DC: Author.

36.

American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and Statistical manual of mental disorders(4th ed., textrev.). Washington, DC: Author.

37.

Abbot, M., & Rapee, R. (2004). Post-event rumination and Negative Self-Appraisal in social phobia before and after treatment. Journal of Abnormal Psychology, 136-144.

38.

Asmundson, G. J. G., Kuperos, J. L., & Norton, G. R. (1997). Do patients with chronic pain selectively attend to pain-related information?: Preliminary evidence for the mediating role of fear. Pain, 72, 27-2.

39.

Baron, Reuben M.; Kenny, David A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology. 51, 1173-1182.

40.

Baumeister, R. F., Smart, L., & Boden, J. M. (1996). Relation of threatened egotism to violence and aggression: The dark side of high self-esteem. Psychological Review, 103, 5-33.

41.

Beck, Emery. Greenberg (1985). AT Beck, G. Emery, RL Greenberg. Anxiety disorders and phobias: A cognitive perspective, Basic Books, New York.

42.

Bell-Dolan DJ, Last CG, Strauss CC (1990). Symptoms of anxiety disorders in normal children. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 29: 759-765.

43.

Bell, N. J., Avery, A. V., Jenkins, D., Feld, J., & Schoenrock, C. J. (1985). Family relationships and social competences during late adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 14, 139-157.

44.

Brozovich, F., & Heimberg, R. G. (2008). An analysis of post-event processing in social anxiety disorder. Clinical Psychology Review, 28, 891-903.

45.

Chamberlain, J. M., & Haaga, D. A. F. (2001a). Unconditional self-acceptance and psychological health. Journal of Rational- Emotive & Cognitive- Behavior Therapy,19, 163-176.

46.

Clark, D. M., Wells, A. (1995). A cognitive model of social phobia. Social phobia: Diagnosis, assessment, and treatment, 69-93.

47.

Clark, D. M., Wells, A., Heimberg, R. G., Liebowitz, M. R., Hope, D.A., & Schneier, F. R. (1995). social phobia: Diagnosis, assessment and treatment. Guilford Press NewYork.

48.

Crozier, W. R., Burnham, M., (1990). Age-related differences in children’s understanding of shyness. British Journal of Developmental Psychology8 (2), 179-85 [Article].

49.

Edwards, S. L., Rapee, R. M., & Franklin, J. (2003). Postevent rumination and recall bias for a social performance event in high and low socially anxious individuals. Cognitive Therapy and Research, 27, 603-617.

50.

Ellis, A. (1977). Psychotherapy and the value of a human being. In A. Ellis & R. Grieger(Eds.), Handbook of rational-emotive therapy (pp.99-112). NewYork: Springer.

51.

Ellis, A. (1996). How I learned to help clients feel better and get better. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Traning, 33(1), 149-151.

52.

Ellis, A., & Robb, H. (1994). Acceptance in rational-emotive therapy. In S. C. Hayes, N. S. Jacobson, V. M. Follette, & M. J. Dougher (Eds.), Acceptance and change: Content and context in psychotherapy (pp.13-32). Reno, NV: Context Press.

53.

Ellis, A., & Harper, R. A. (1997). A guide to rational living (3rd Ed.). North Hollywood, CA: Wilshire.

54.

Flett, G. L., Besser, A., Davis, R. A., Hewitt, P. L (2003). Dimensions of perfectionism, unconditional self-Acceptance, and depression. Journal of Rational- Emotive- Cognitive- Behavior Therapy, 21, 11-138.

55.

Heimberg, R. G., Becker, R. E., Goldfinger, K., & Vermilyea, J. A. (1985). Treatment of social phobia by exposure, cognitive restructuring, and homework assignments. The Journal of Nervous and Mental Disease, 173, 236.

56.

Heimberg, R. G., Bruch, M. A., Hope, D. A., & Dombeck, M. (1990). Evaluating the states of mind model: Comparison to an alternative model and effects of method of cognitive assessment. Cognitive Therapy and Research, 14, 543-557.

57.

Kessler, R. C., Stein, M. B., & Berglund, P. (1998). Social phobia subtype in the National Colorability Survey. America Journal of Psychiatry, 155, 63-69.

58.

Martin, L. L., & Tesser, A. (1996). Some ruminative thoughts. In R. S. Wyer (Ed.), Advances in social cognition(Vol. IX, pp.1-47). Mahwah, NJ: Erlbaum.

59.

Masia-Warner, Storch, Fisher, & Klein. (2003). Recent advances and new directions in the assessment and treatment of social anxiety disorder in youth. Psicologia Conductual (Behavioral Psychology), 11, 623-641.

60.

Mellinge, T. M. B., & Alden, L. E. (2000). Cognitive processes in social anxiety: The effects of self-focus, rumination and anticipatory processing. Behaviour Reserch and Therapy, 38, 243-257.

61.

Norton, G. R., Cox, B. J., Hewitt, P. L., & McLeod, L. (1997). Personality factors associated with generalized and non-generalized social anxiety. Personality and Individual Differences, 22, 655-660.

62.

Rachman, S. (1981). Part 1. Unwanted intrusive cognitions. Advances in Behaviour Research and Therapy, 3, 89-99.

63.

Rachman, S., Gruter-Andrew. J., & Shafran, R. (2000). Post-event processing in social anxiety. Behaviour Research and Therapy, 38, 661-617.

64.

Rapee, R. M., & Heimberg. R. G. (1997). A cognitive-behavioral model of social phobia. Behaviour Research and Therapy. 35, 741-756.

65.

Schneier, F. R., Johnson, J., Hormig, C. D., LieboWitz, M. R., & Weissman, M. M.(1992). Social phobia: Comorbidity and morbidity in an epidemiological sample. Archives of General Psychiatry, 49, 282-288.

66.

Storch, E. A., Masia-Warner, C., & Brassard, M.R. (2003a). The relationship of peer victimization to social anxiety and loneliness in adolescence. Child Study Journal, 33, 1-18.

67.

Turner, S. M., Bedel, D. C., & Townsley, R. M. (1992). Social phobia: A comparison of specific and generalizd subtypes and avoidant personality disorder. Journal of Abnormal Psychology, 102, 326-331.

68.

Wittchen, H. U., Robins, L. N., von Zerssen, D., Krieg, C., & Zaudig, M. (1992). Lifetime and six-month prevalence of mental disorders in the Munich follow-up study. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 241, 247-258.

69.

Zou, J. B., & Abbott, M. J. (2012). Self-perception and rumination in Social anxiety. Behavour Research and Therapy, 50(4), 250-257.

logo