바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

Standardization Study of the Korean Vineland Adaptive Behavior Scales-Ⅱ(K-Vineland-II)

Abstract

The purpose of this study was to standardize the Korean Vineland Adaptive Behavior Scales-Ⅱ (K-Vineland-II) and to test reliability and validity of the scales. Items of the K-Vineland-II and procedures of the standardization were determined on the basis of the results of two preliminary studies. The standardization sample (N=1602) was stratified with the demographic variables including gender, age, education, and region. Data were collected using one of two forms of the scales (the interview form and caregiver/parent rating form). In addition, one of the other tests such as K-WAIS-IV, K-WISC-IV, SMS, KPRC, BSID-II, or WHODAS 2.0 was conducted with the individual or caregiver. Statistical analysis proved good split-half reliability (r=.79 ∼ .97) and test-retest reliability (r=.89) of the K-Vineland-II. The result of the CFA supported the 4 domains and 12 subdomains structure of the scales. The scales were proved to discriminate the intellectual disability group from the normal group, and among three severity specifiers (mild, moderate, severe) of the intellectual disability. The results were discussed in terms of clinical utility of the scales, and further studies were suggested.

keywords
바인랜드 적응행동척도, 사회성숙도검사, 신뢰도, 타당도, 표준화, K-Vineland-II, Vineland, Social Maturity Scale, Adaptive Behavior Scales, Reliability, Validity

Reference

1.

곽금주, 오상우, 김청택 (2011). 한국 웩슬러 아동 지능검사(K-WISC-Ⅳ) 지침서. 서울:학지사.

2.

김근향 (2011). 장애인복지법에 의거한 지적장애 판정에서 지능지수 및 사회성숙지수산출의 문제점. 한국심리학회지: 일반, 30, 663-675.

3.

김승국, 김옥기 (1985). 사회성숙도검사. 서울:중앙적성출판사.

4.

김승국, 김옥기 (1977). 사회성숙도검사 표준화연구. 단국대학교 논문집, 11, 155-178.

5.

김지혜, 조선미, 홍창희, 황순택 (2005). 한국아동인성평정척도 실시요강. 서울: 한국가이던스.

6.

김태련 (1994). 이화-바인랜드 적응행동검사(EWHA-VABS) 개발 및 표준화 연구. 이대논총, 62, 5-102.

7.

나연아, 황순택, 김지혜, 홍상황 (2015). 바인랜드 적응행동척도 제 2판의 한국 표준화예비연구: 면담형과 보호자평정형의 비교. 한국심리학회지: 임상, 34, 375-390.

8.

박유진 (2011). 한국 Bayley 영유아 발달검사Ⅱ와 사회성숙도검사 및 문제행동의 관계: 발달지체 영유아를 대상으로. 숙명여자대학교대학원 석사학위 청구논문.

9.

신현기 (1995). 자폐증 아동의 사회적 기술 지도방법 고찰. 특수교육연구(단국대학교 특수교육연구소 발행), 4, 139-160.

10.

이경숙, 박랑규 (1990). 발달장애아동과 정상아동의 지적지능과 사회적 지능간의 관계. 한국심리학회지: 임상, 9, 135-143.

11.

이해정, 김다정 (2011). 세계보건기구 기능제약평가목록 2.0: 12항목-버전의 한글도구 개발과 신뢰도 검사. 대한물리의학회지, 6, 475-488.

12.

이현아, 황순택, 조성우, 홍상황, 김지혜 (2014). 개정판 사회성숙도검사의 한국 표준화 예비연구: 대상자 변인을 중심으로. 한국심리학회지: 임상, 33, 815-832.

13.

유재연, 이준석, 신현기, 전병운, 고등영 (2007). 파라다이스 한국표준 적응행동 검사. 서울:재단법인 파라다이스 복지재단.

14.

홍세희 (2000). 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정 기준과 그 근거. 한국심리학회지:임상, 10, 161-177.

15.

황순택, 김지혜, 박광배, 최진영, 황상황 (2012). K-WAIS-Ⅳ표준화-신뢰도와 타당도. 한국심리학회 연차학술발표대회 논문집. 140.

16.

형구암, 김대연, 김기범 (2011). 발달장애아동의 심리사회발달을 위한 사회성숙도검사의 효과검증. 한국발육발달학회지, 19, 75-80.

17.

American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders 4th ed. revised, Washington, DC: Author.

18.

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders 5th ed., Arlington, VA: American Psychiatric Association.

19.

Bentler P. M. (1990). “Comparative fit indexes in structural models”. Psychological Bulletin, 107, 238-246.

20.

Browne, M. W., Cudeck, R. (1989). Single sample cross validation indices for covariance structure. Multivariate Behavioral Researches, 24, 445-455.

21.

Cohen, J., Cohen, P., West, S. G., & Aiken, L. S. (2003). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral sciences (3rd ed.). Mahwah, NJ: Erlbaum.

22.

Ditterline, J., & Oakland, T. (2009). Relationship between adaptive behavior and impairment. In S. Goldstein & J. Naglieri (Eds.), Assessing impairment: From theory to practice. New York, NY: Springer, 31-48.

23.

Doll, E. A. (1935). A genetic scale of social maturity. The American Journal of Orthopsychiatry, 5, 180-188.

24.

Doll, E. A. (1965). Vineland Social Maturity Scale:Condensed manualofdirections. Minesota: American Guidance Service.

25.

Grossman, H. J., & Begab, M. J. (1983). Classification in mental retardation. Washington, DC: American Association on Mental Retardation.

26.

Harrison, P. L. (1990). Mental retardation, adaptive behavior assessment, and giftedness. AS Kaufman (Au.), Assessing Adolescent and Adult Intelligence, Needham, MA: Allyn & Bacon.

27.

Nunnally, J. C. (1978). Psychometric Theory. New York: Mcgraw-Hill.

28.

Perry, A. & Factor, D. C. (1989) Psychometric validity and clinical usefulness of the Vineland Adaptive Behavior Scales and the AAMA Adaptive Behavior Scale for an autistic Sample. Journal of Autism and Developmental disorder, 19, 41-56.

29.

Scattone, D., Raggio, D. J., & May, W. (2011). Comparison of The Vineland Adaptive Behavior Scales, and The Bayley Scales of Infant and Toddler Development, Psychological reports, 109(2), 626-634.

30.

Sparrow, S. S., Balla, D. A., & Cicchetti, D. V. (1984). Vineland Adaptive Behavior Scales. American Guidance Service, Inc.

31.

Sparrow, S. S., Balla, D. A., & Cicchetti, D. V.(2005). Vineland Adaptive Behavior Scales, Second Edition. Pearson Education, Inc.

32.

World Health Organization (2010). Measuring Health and Disability: Manual for Disability Assessment Schedule(WHODAS 2.0). WHO Press:Geneva.

logo